Letiště se může zdát jako docela zábavné místo, pokud letíte poprvé nebo pokud jste velkými nadšenci do nakupování či pití kávy. Stane-li se ale místem, kde musíte trávit čas nedobrovolně, zábava obvykle rychle přejde v nudu. Nemluvě o stresu, které přináší zpožděné lety a s nimi spojené zmeškané povinnosti nebo zkrácená dovolená. Jaká jsou vaše práva, pokud je váš let zrušený nebo opožděný?
Asi tušíte, že pokud je váš let zrušený z jiných než neovlivnitelných důvodů, máte právo na kompenzaci. Spousta lidí ale neví, že právo na finanční odškodnění vzniká už při relativně krátkém zpoždění. Částky, které můžete získat, pokud nedoletíte do kýžené destinace včas, jsou přitom zajímavé a mnohdy převyšují ceny letenek.A nefinanční kompenzace také dokáží zpříjemnit svízelnou situaci.
Předpisy ve váš prospěch
Podle nařízení Evropského parlamentu a rady a nových pokynů pro výklad tohoto nařízení máte nárok na kompenzaci při letu zpožděném alespoň o 3 hodiny. To samé platí pro odepření nástupu na palubu nebo pro zrušení letu. Co to znamená v praxi, jaká jsou omezení tohoto nařízení a podoba kompenzace?
Práva cestujících v letecké dopravě se na vás vztahují, pokud letíte v rámci Evropské unie, a to s jakoukoli leteckou společností. Také pokud do ní přilétáte s aerolinkami z EU anebo kamkoli z Unie odlétáte s libovolnou společností.
Další omezení se týkají důvodů zpoždění či zrušení letu. Živelná pohroma nebo nepřízeň počasí samozřejmě není vinou dopravce. roto pokud nepravidelnost v letovém provozu nastala díky nim, dopravce se sice o cestující musí postarat, kompenzace ale vyplácet nemusí. Totéž platí o stávce nebo o přehuštění leteckého prostoru, kdy řízení letového provozu let nepovolí nebo ho odloží.
Pokud však za zpožděním nebo zrušením letu stojí technická závada na straně dopravce, chyba v plánování letu nebo výpadek posádky, máte na kompenzaci nárok. Její výši přitom určuje letová vzdálenost. Do 1 500 km jde o 250 eur, v rozmezí 1 500 – 3 500 km o 400 eur a nad 3 500 km je to 600 eur. Částečnou kompenzaci můžete dostat i pokud je zpoždění kratší – 2 hodiny a více, pokud jste byli přesměrováni a tedy neplánovaně letěli jinou cestou.
Nejen peníze znamenají péči
Finanční kompenzace ale není jediný způsob, jak vás letecká společnost musí odškodnit. okud je let zpožděný třeba jen kvůli počasí, musí se o vás aerolinka postarat. Znamená to zajistit občerstvení, pokud jde o delší dobu čekání, tak i plnohodnotnou stravu.
Za situace, kdy je let přesunut až na druhý den, musí zajistit i nocleh a přesun do místa ubytování a zpět na letiště. Má vám také umožnit telefonovat nebo jinak komunikovat s okolním světem. Pokud si tyto náklady uhradíte sami, určitě si schovejte účtenky – aerolinka by vám je měla proplatit.
I tady samozřejmě platí jistá omezení. Náklady, které si chcete nechat proplatit, by měly být přiměřené, noc v hotelu Ritz by nemusela aerolinka uznat jako adekvátní. Práva cestujících v letecké dopravě se vás také netýkají, pokud jako cestující porušíte povinnosti – třeba když vám uletí navazující let, protože nerespektujete čas nástupu do letadla.
Zpoždění letu není žádný med, ale díky předpisům Evropské unie máte jako cestovatelé poměrně rozsáhlá práva. Hodí se je znát, proto před odletem mrkněte na stránky EU a nastudujte detaily. A přibalte i cestovní pojištění. Nejen aerolinky totiž umí dovolenou znepříjemnit. Nicméně držíme palce, ať jsou pro vás komplikace na cestách vždy jen teoretickou možností!