Známe to snad všichni. Pospícháme na letiště, abychom tam pak další dvě hodiny mohli čekat na odbavení a potom? Co když čekání na odbavení plynule přejde k několika hodinovému čekání na samotný let?
Řeč je o zpoždění letu, se kterým na rozdíl od zdržení s odbavováním nikdo z nás jistě nepočítá. Co si počít, když taková situace nastane a jak se proti ní bránit? Jako cestující máte podle EU práva, která lze využít při řešení tohoto problému. Pojďte se na ně společně s námi podívat…
Vaše práva na náhradu či kompenzaci při zpoždění letu se vztahují na lety, které z EU odlétají, nebo ji mají jako cílovou destinaci. Ovšem pozor, všechny takové společnosti musí být registrovány právě v EU, popřípadě na Islandu, v Norsku či ve Švýcarsku. Všechny společnosti mají povinnost informovat vás v případě zpoždění nad 2 hodiny, případně nad 4 hodiny, jedná-li se o let se vzdáleností více jak 3500 km.
Čekáte na letišti déle jak 5 hodin?
- máte nárok na finanční náhradu
- pokud si necháte vrátit cenu za letenku, vaše práva spolu s takovým krokem zanikají
Zázemí mezi terminály
- v závislosti na délce letu a délce samotného zpoždění máte také nárok na telefonický hovor a občerstvení. Pokud je to nutné, letecká společnost by vám měla zajistit i ubytování.
Zpoždění příletu delší jak 3 hodiny
Finanční kompenzace na území EU
- 1 500 km a méně - 250 EUR
- nad 1 500 km - 400 EUR
Finanční kompenzace mezi EU a destinací mimo EU
- 1 500 km a méně - 250 EUR
- 1 500–3 500 km - 400 EUR
- nad 3 500 km - 600 EUR
Ovšem pozor, pokud vám dopravní společnost nabídne náhradní let v přibližně stejném čase, vaše kompenzace může dosahovat pouze 50% z výše uvedené částky. Hezké, ale to vyřizování, že? Nemějte strach, není to nic, čím byste strávili celý den. Stačí vyplnit formulář EU pro stížnosti a zaslat ho leteckému dopravci. Pro jistotu vám doporučujeme nechat si kopii, abyste předešli případnému nedorozumění. No, a teď už jen čekat na odpověď.
Nezapomněli jste na něco? Občas, když čekáte několik hodin na letadlo, úplně zapomenete, že spolu s vámi čeká i vaše zavazadlo. Ztratilo se vám už někdy? Nebo si ho všimnul někdo jiný a zatoužil po něm? V takových případech je tu pro vás naše cestovní pojištění, které za vás vyřeší starosti s poškozením, zničením, ztrátou či odcizením vašeho zavazadla.
Do všech vašich kilometrů v oblacích vám držíme palce a přejeme vám bezstarostný let.